5 kleuren... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lucas Heltzel - WaarBenJij.nu 5 kleuren... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lucas Heltzel - WaarBenJij.nu

5 kleuren...

Door: Lucas

Blijf op de hoogte en volg Lucas

10 September 2015 | Thailand, Bangkok

Eenmaal aangekomen op Bangkok AirPort toch maar gelijk besloten om een korte broek aan te doen. Als je van kouwe kikkerland Nederland 16 graden komt in Thailand Bangkok plak plak, zweet zweet, broeierig broeierig dan is dat wel erg hard nodig. Zeker als je met die spanning 7 kleuren schijten van pas beginnen met reizen zit.

Spanning nummer 1: alleen reizen
Spanning nummer 2: waar moet ik naartoe en vind ik zo wel mijn taxi? Ik heb een melding gekregen dat mijn tweede vlucht verlaat zou zijn maar weet de gereserveerde taxi dat ook?
Spanning nummer 3: is mijn backpack wel meegekomen omdat 8 uur heb moeten wachten
Succesje 1: yes! Backpack is er, VISA is er, weg gevonden
Spanning 4: waar is die taxi...?

En dat ging wel nog even zo door.. Uiteindelijk heb ik het hostel gebeld en zo de taxi gevonden, althans mijn naambordje, die zich in een hoekje van het vliegveld had verstopt... Succesje 2 dus
Ik kwam in een taxi terecht met een man die absoluut geen Engels kon. Het lijkt een beetje op het gebrabbel van gammerjobot als ze het proberen ( http://www.youtube.com/watch?v=uQ4zT7h8AiU ) we konden nog net een gesprek soort van hebben over dat het tegenliggende verkeer compleet vast zat van vliegveld naar hostel. Paar dingetjes... Ze rijden links, alle reclame is best wel Westers georiënteerd, groot gat tussen rijk en arm maar ze wonen wel naast elkaar, scooters taxi en tuctucs overal die heel graag je aandacht willen en 5x vragen, zogenaamd behulpzame mensen die moeilijk Engels kunnen maar zodra ze een woord begrijpen daar volledig op ingaan terwij je dat helemaal niet hebt bedoeld en je willen helpen om bij hun tempel te komen.

Ik kwam rond 7 aan, heb mijn spullen op een bed gegooid (helaas nogal dicht bij de airco wat heel chill is voor mijn tere keeltje) en ben in de lobby beetje gaat kutten op internet want Wiek Wiek Wiekster was al onderweg. Deze lieftallige dame is speciaal voor mij een dagje eerder naar Bangkok gekomen van haar geliefde Koh Tao om een dagje Bangkok met mij te doen en daar ben ik haar ook heel erg dankbaar voor. Zij leerde mij ook dat "sawadika" (lijkt op heel overdreven south afrika uit te spreken) "hallo" is alleen met een p er achter door mannen moet wordt uitgesproken. Dank je is kop kun ma kra(p) ( krappen op mijn kop alleen dat andersom). Er zit pal naast het hostel een skybar waar "the Hangover 3" is gefilmd dus besloten we dat als afsluiting van de avond te doen. Helaas werden we geweigerd omdat ik een korte broek aanhad en een rugzak en Wieke omdat ze slippers aanhad. Zijn we dus maar bij een local barretje wat gaan drinken.
De volgende ochtend werd ik heel gek wakker omdat ik pas naar 3 seconde bedacht waar ik was. Nadat ik me had aangekleed wilde we "fietsen met co" gaan doen wat ik iedereen zeer aanraad. Na eerst een paar x verkeerd te zijn gelopen kwamen we aan, deden de deur open en dachten;"heeeeeuj Hollanders!" We kozen voor de Tour van 6 uur van 13 tot 18 waarbij je door allemaal kleine steegjes en smalle weggetjes door Bangkok fietst met een paar boottochtjes. De zon scheen hard en dat hebben we geweten ook. Ik glom van het zweet dus elke stop en schaduw stukje was heel fijn. Tijdens de rit hebben we nog twee Nederlanders leren kennen en afgesproken bij de skybar met correcte kleding.. Die avond ga je met de lift naar de 64 verdieping. We voelde ons nogal underdressed maar wat een uitzicht! De cocktails waren alleen veels te duur maar dat hadden we er graag voor over. Die avond zou Wieke weer terug vliegen naar Nederland wat mij brengt op spanning 5: kut! Weer alleen.. En nu? Ik wist al wat ik de dag er na wilde gaan doen maar toch...

Ik was van plan om vroeg op te staan zodat ik de grote toeristenstroom niet zou meepakken. Helaas regende het ook nog maar dat mocht de pret niet drukken. Per boot was het makkelijkste en goedkoopste. Helaas ben ik dom geweest en heb een bootje van een local gekregen waardoor ik 200 baht betaalde in plaats van de 15 die ik eerst dacht. Nou is 200 maar 5 euro maar toch. Nog steeds denkend "fuck it" ben ik snel bij de tempel Wat Pho naar binnen gegaan met de liggende Boeddha. Dit gevaarte is 46 meter lang en 15 meter hoog. Daar heb ik twee Nederlandse dames leren kennen die heel toevallig ook uit hetzelfde hostel komen. Samen zijn we naar de Grand palace gegaan waarvan werd verteld door locals dat deze dicht was van 12-13 omdat monniken aan het bidden waren.. Gelukkig was ik hier al voor gewaarschuwd omdat ze willen dat je naar andere tempels ook gaat, hence more money! Stug liepen we door en hebben met verwondering gekeken naar al het glitter, goud en jade van dat paleis. Stel je de Efteling voor met de fakir op z'n tapijt, alleen zijn alle muren van goud. Heel veel foto's gemaakt waarna we daarna naar kohsan road gingen. Elke backpacker die in Bangkok komt heeft wel eens van deze straat gehoord vol met hostels, winkels en uiteraard ook ladyboys. Heel vaak twijfel je maar soms zie je het ook overduidelijk. Na mijn allereerste Chang bier te hebben gedronken ben ik daarna met de (goede) boot terug gegaan naar mijn hostel om even bij te komen en te plannen... Morgen ga ik namelijk per trein naar Ayutthaya waar je een fiets kan huren. Vanuit daar ga ik verder met de trein naar Chang Mai. Jongens, ik begin er langzaamaan retezin in te krijgen :)


Spanning voor morgen: treinkaartjes, treinen enz
Succes: mooie tempel zonder stinkende muffige lucht van Bangkok

  • 10 September 2015 - 13:46

    Renske:

    Goed bezig, neefje! Leuke verslagen!

  • 10 September 2015 - 14:11

    Wilma:

    Leuk om te lezen. Krijg er zelf ook zin in. Maar....
    groetjes

  • 10 September 2015 - 14:13

    Hans:

    Leest lekker weg Luc, net alsof je een spannend boek leest waarbij je zelf deel van het verhaal uitmaakt. keep up the good mood and inspiration

  • 10 September 2015 - 15:45

    Aline:

    Geweldig verslag zit helemaal in je verhaal.Top en nog veel plezier!

  • 10 September 2015 - 20:14

    Sophie:

    Al veel spanningen en succesjes op de eerste dag. Je komt snel in de 'flow' , maar blijf goed op je hoede.

  • 10 September 2015 - 21:34

    Gideon:

    Lekkah bezug neefje!
    Een en al herkenning.. Hebben wij een paar jaar geleden ook allemaal meegemaakt. En dankzij jouw verhalen weer opnieuw.
    Let the story continue!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lucas

In Juli heb ik mijn diploma voor de Pabo gehaald en nu ga ik voor 8 maanden een reisje maken :)

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 8510

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 11 April 2016

''There And Back Again''

Landen bezocht: