Oh My God, I can't believe it.. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lucas Heltzel - WaarBenJij.nu Oh My God, I can't believe it.. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lucas Heltzel - WaarBenJij.nu

Oh My God, I can't believe it..

Door: Lucas

Blijf op de hoogte en volg Lucas

25 Februari 2016 | Australië, Melbourne


Oh My God, I can't believe it, I never been this far way from home - kaiser chiefs/Lilly allen

De titel van deze blog had ook "Lord of the Flies" kunnen zijn, naar het beroemde boek over een groep jongeren, die op een eiland terecht komt en daar een soort beschaving creëert. Er zijn in het nationaal park van Uluru zoveel vliegen, dat je een vliegennet nodig hebt, want ze zijn rete irritant. De beschaving zou kunnen wijzen op de aboriginals.

(Oma, aangezien dit mijn gedachtes en monologen in mijn hoofd zijn, sorry voor mijn taalgebruik. Gedachtes kun je af en toe moeilijk tegenhouden.:)

INNER MONOLOOG:

"WTF... Ik ga uit een vliegtuig springen." "Relaaaaaax, joh. Doen ze dagelijks!" " Ja ,maar het is toch gek? Genoeg verhalen gehoord van overgevende mensen (17x in één run) of dat kledingstukken niet goed vastzaten en borsten uitvlogen."" Ja, maar die kerel had de avond van te voren uit angst een fles wodka gedronken en twee joints gerookt."" Heb jij dat gedaan en ben je zo bang?"" Nee,...ben juist best relaxt!"" En heb jij borsten die eruit kunnen vliegen? Nee...? Nou dan!""Die warme kamers hier helpen ook niet echt mee om in slaap te vallen... 6:45h worden we opgehaald en ik lig sinds 4:00 wakker. Suuuuuuupergaaf. Instructie video krijgen en 100 dingen ondertekenen.""Uiteraard, want je springt god-ver-domme uit een vliegtuig van 14000 feet. Lichtelijke risicootje toch. Ja maar... ""Niks te ja maar! Gewoon doen! Zegt je vader ook altijd. ""Ha! Mijn vader zit nu niet in een vliegtuigje, dus dat zou hij makkelijk kunnen zeggen."" Luister.. Je weet van jezelf dat als je de eerste seconde overleefd hebt, de rest meevalt. (Pun intended) Dat heb je al tig duizend keer ondervonden."" Oke, okeeeee! Dit harnas zit eigenlijk best strak.. ""Tuurlijk?! Je wilt toch niet dat je instructeur aan het koordje trekt en jij doodleuk doorvalt? Geef me nou geen enge ideeën!! Zal leuk beeldmateriaal opleveren!""Shut it! Vliegtuigje is ook een godvergeten klein ding. Ben allang blij dat er niet zoveel wind is, dat ik nu al overgeef. "" Denk jij ook wel eens niet na?"" Oh jazeker! Op momenten dat ik iets moet doen of moet luisteren naar iets wat ik niet interessant vind, kan ik heel goed niet nadenken. Oh, het luik gaat open. Jezus, de eerste zijn al weg. En jij straks ook! Oke, wat zei hij ookalweer? Benen buitenboord hangen, hoofd naar achter leunen, in de camera kijken en pas als hij me aantikt, m'n armen spreiden."" Zie je wel dat je opgelet hebt!""Ooooh mijn god, WTF, god nondeju, tering tyfus tieten, holy friggin' shitballs, dit gaat haaaaaaard, maar wat is dit gaaaaaaaaf (zo klinkt het althans in mijn hoofd. Je valt zo snel ,dat er zoveel lucht langs je gaat, dat het voelt alsof iemand met een bladblazer recht in je mond blaast. Je oren zitten ook compleet dicht als de parachute open gaat.) Oh, de parachute gaat al open. Oh, ik mag zelf sturen. Oh, ik word misselijk door de bochtjes met de parachute. Niet overgeven, niet overgeven, blijven ademen! Maar wat een peacevol moment als je rustig naar beneden gaat.. Het duurt kort maar, wat is dit gaaf, hey. Pap, je zei ja, he? In Nieuw Zeeland gaan we dit doen of de worlds biggest swing samen!" ;)

"Eindelijk de laatste Greyhound bus. Dit hostel in Cairns voelt niet eens aan als een hostel!" " Dat wist je ook al toch?"" Komt ook doordat voor vele (rolkoffer)reizigers dit de laatste halte is en ze dus even "helemaal loesoe" gaan. Vind ik prima, doe ik ook graag, maar heb hier iets minder behoefte aan om dit elke avond te doen. Kuch!" " Gaat het?"" Ja hoor, mijn keel speelt af en toe nog op, maar op mijn kamer zitten drie dames met dikke rolkoffers, waar ik in zou passen, die flink met de stijltangen, speciale jurkjes en haarlak bezig zijn."" Is toch niet erg? Kun je toch leuk naar kijken?"" Ja, tuurlijk, maar daar kan ik in Nederland ook naar kijken. Als ik nu ook naar buiten kijk, zie ik een andere dame met een veel te diepe uitsnede zodat je bijna alles kan zien. "Waar? Laat mij eens kijken? Oh... Das wel erg jong om zo'n jurkje aan te hebben."

"Hey! Mark en Jur zitten ook in dit hostel. Ze zijn hier nog een een avondje en gaan dan via Taipei naar huis."" Goedzo. Hup hup! Aan de zuip en herinneringen ophalen aan eerdere keren dat ze je dronken, doch woest aantrekkelijk en sexy op de foto hebben gezet." "Dat gaat vanavond niet gebeuren hoor! Wedden?"

"Weet je waar de oostkust en vooral op de manier die jij tegenkomt, me aan doet denken? Aan Chersonissos.""Verdraaid, je hebt gelijk. Maar alle tours dan? Voornamelijk al gezien in eerdere landen? En waterfall wanderers dan? Waarbij je naar verschillende watervallen gaat, andere leuke dingen ziet en doet?""Kun jij de watervallen nog herinneren in Laos, genaamd de Kuang Si waterfalls? 10x mooier! En als de beste tourguide met zijn idiote seksistische grapjes ook nog eens niet gelooft, dat jij een zware steen naar boven kan tillen en naar beneden kan gooien, omdat je slank bent (ja, ben afgevallen, hij noemde mij "a stick"), dan denk je ook laat maar." "Ja klopt, maar je hebt het wel mooi even laten zien dat je het kan. Geen greintje vet op dat lijf van jou. Alleen maar spier en bot! "

"Australië met de oostkust is heel mooi, maar het reisgevoel is weg. Het reizen is makkelijk en je wordt vaak aan je handje vastgehouden. Je zou het eigenlijk in een zelfgehuurd busje moeten doen met keuken, slaapplek, surfboard erbij, goede camera... ""Klopt! Vergeet niet een mooie vrouw, die van knuffelen houdt en misschien een kleine hond en je kunt het dan veel beter verkennen." Oh, dat klinkt wel super!"" Jazeker. Misschien de volgende keer dus doen?"" Alleen als jij dan betaalt..."

"In Koh Tao heb ik mijn divers license gehaald."" Ja, en in Gili T kreeg je een ear infection."" Jup, zonde, maar nu kun je bij de Great Barrier Reef duiken. Weetjewel : "De" Great Barrier Reef. Nemo's overal.""Ja ja, zit me nou niet zo op te fokken. Ben vooral nieuwsgierig of het anders is dan eerdere plekken.""Vergeet je niet een onderwatercamera te huren?" "Ja! Ga ik zeker doen. Jezus, deze boot is wel een grote om mee te gaan duiken. Lekker druk ook met veel Aziaten.""Klopt. Chinees nieuwjaar enzo."" Ben ook nog eens de enige certifide. De rest gaat snorkelen of voor het eerst duiken."" Dus je bedoelt, dat de boot weer een beetje voelt als lopendebandwerk omdat er constant gewisseld wordt, materiaal wordt doorgegeven en iedereen aan de beurt moet komen?"" Jjjjjjjup.. Gelukkig ben ik nog zelf gaan duiken en heb veel gezien. Turtles, haai, heel veel nemovisjes. Ik zal ze maar snel op dropbox uploaden." "Hey Lucas, wat bedoelen ze met dit error bericht?"" Het zal toch niet.... Neeeeeeeeee! Computer heeft de sd kaart laten crashen.. Kaart wordt zelfs niet meer herkend op andere computers. Heb nu maar een paar foto's."" Kalm aan! Misschien kun je het thuis fixen?" Ja, maar dat duurt nog minstens twee maanden *kreun*"

"Misschien dat Cape Tribulation je troost kan bieden? Je weet wel. Dat Daintree regenwoud in het noorden van Australië."" Misschien, maar heb al gehoord dat het redelijk saai is. Zeker als je al de jungle in Laos en zo gedaan hebt.""Kerel, even ophouden met zeuren, je bent tenslotte in Australië. ""Oke, oke. Het is inderdaad ook wel ergens interessant om te horen wat de Aboriginalgids te vertellen heeft. Nu alleen zorgen dat iedereen over z'n kater heenkomt. Eerst lopen we (ongemakkelijk) in een kring rond het vuur, waar de rook bescherming biedt tegen geesten en insecten. De strepen schmink staan voor hun grenzen die ze hebben of proberen te overtreffen en de stippen staan voor de regen in het regenwoud."" Ah oke! Kan onze moeder misschien nog wat mee doen voor carnaval."

"Dit hutje in de jungle is best gezellig maar had eigenlijk overgeslagen kunnen worden. Er zijn nog wel wat tours te doen, maar daar moet je dan weer voor betalen."" Lucas, doe die tours maar niet. Je hebt niet oneindig geld en je wilt vooral geld uitgeven in Nieuw Zeeland."" Nog 1 laatste stop voordat we eindelijk weer naar Cairns gaan en het is 'voor de verandering' een uitzichtpuntje.""Dus dat eiland daar is waar Steve Irwin is gestoken door een stingray? Wacht even? Zeg je nou dat Australië niet zo onder de indruk was van Steve Irwin? Vonden hem vooral een circusact? Je hebt eigenlijk gelijk. Meestal is het enige wat hij deed een gevaarlijk dier pakken en dat voor de camera heen en weer bewegen in plaats van het van een afstandje te bewonderen.."

"Ein-de-lijk van de oostkust af! Geen Chersonissos gevoel meer, maar iets ontdekken. Ben zo blij dat ik naar Uluru ga.... ""Wacht even.. 45 graden, zei je, met ontzettend veel vliegen?"

"Gelukkig is er wel een koele ruimte in het hostel met gratis WiFi. Wel een gekke reclame. Twee poppen die Aboriginals moeten voorstellen, waarbij de moeder zich verontschuldigd tegenover haar kind dat ze gedronken heeft tijdens haar zwangerschap en nu is het kind gehandicapt. Vandaar dus ook dat elke alcoholstore een politieagent heeft. Als je en zwerver(achtig) persoon ziet in Alice Sprins, is het een aboriginal. "

"De film Adventures of Priscilla, Queen of the dessert" heb ik lang geleden gezien. Deze vindt plaats in de regionen waar ik ben. Aanrader dus! Jezus, de tourguide naar Uluru had geen ongelijk, toen hij vertelde dat we eerst 6 uur moeten rijden. Wel een wilde kangaroo gezien. In de woestijn is dat plaatje toch completer. Gelukkig heb ik ook een vliegennet gevonden. Deze vliegen zijn zo stom dat ze constant je oren, neusgaten en zelfs je mond (ja, heb er eentje ingeslikt) invliegen...

He? Een kameel? Wat doet die hier? Oh ,dus ze zijn lang geleden naar de outback gehaald om te testen of ze konden helpen bij constructie en nu leven ze zelfs in het wild?"

"Dus dat daar in de verte is Uluru? Mooi! Dus de Aboriginals spreken verschillende talen maar zijn ook weer met elkaar verbonden door hun creaties? (goden)."" Ja. In hun liederen kun je verhalen horen over hoe het landschap gecreëerd is. Sommige verhalen gaan zelfs heel Australië door, waarbij het vervolg van het verhaal bij een volgende stam verder gaat."" Maar hoe zit het dan met het geologische verhaal? Normaal zijn aardlagen toch horizontaal en deze zijn verticaal?" *zet leerkrachtbrilletje op* "De geologen van de wereld zijn er nog niet helemaal achter, omdat ze geen grondboringen mogen doen kilometers diep van de aboriginals. Wat ze denken is het volgende. Eerst werd Australië horizontaal fijngedrukt door continentale platen,waarbij er gebergte ontstond. Door verschillende dingen kwam er afzetting van die berg in het midden van Australië als een lange reep verticaal. Toen werd Australie weer fijngedrukt door continentale platen, maar nu verticaal. De afzetting die inmiddels hard was geworden door de zon werd omhoog geduwd. Er zijn nu twee theorieën. De ene zegt dat die afzetting als een geheel verticaal gekanteld is, de andere theorie zegt dat die afzetting afgeknapt is van de horizontale afzettingen. Begrijpt u het nog? Zo niet kan de heer Heltzel het voor u thuis uittekenen op een papiertje." (*zet brilletje af*) "Hey Lucas! Je wilde toch altijd al eens slapen onder de sterrenhemel met de Melkweg erbij?"" Klopt! En dat is ook gebeurt. Het is daar 's nachts nog steeds warm in de zomer. Meest bijzondere is nog wel dat de gids didgeridoo kon spelen en we daardoor gewekt werden. Wat iets minder bijzonder is, is dat ik niet didgeridoo kan spelen. Goed oefenen dus.."

*dideridoogeluid*

"Oh, we moeten opstaan voor de zonsopkomst boven Uluru?""Hey Lucas, hoe laat is eigenlijk?"" Eeeeerhm, uurtje of 4?"" Je weet toch dat het vroeg was? Het is anders veel te heet om die wandelingen te doen."" Ja oke, maar ik ben niet echt een ochtendmens. D'r zijn maar weinig dingen waar je mij voor kan wakker maken... Gelukkig heb ik wel dit vliegennet, maar zelfs met dat ding word ik er nog gek van. Nog nooit zoveel alaafjes, wees gegroetjes en bosjes gezegd door handbewegingen, om die vliegen weg te slaan. Gelukkig maken de wandelingen in verschillende canyons en locaties veel goed. Op de terugreis blijf ik me verbazen over de road trains. Heb jij ze geteld?"" Ik denk dat ik vier containers achter die vrachtwagen aan zag gaan, Lucas!"

"Oh, ik kan film kijken in het vliegtuig naar Melbourne. Voelt wel ineens koud aan, hey. Van 45 naar 23 graden. Melbourne doet me eigenlijk een beetje denken aan een Europese stad. Wordt ook wel de stad van de vier seizoenen genoemd (op 1 dag) en wat ik vooral leuk vind zijn de vele verborgen steegjes, waar je veel grafitti kunst ziet."

"Hey Margo en (later) Virginia! Jullie werken hier allebei? Leuk om met jullie door de stad te lopen. Allebei lang niet gezien sinds Gili T/Bali.

Leuk, dat ik tijdens mijn verblijf in Melbourne veel nieuwe mensen heb leren kennen of weer leren kennen. Ook de White Night was de moeite waard. Een evenement waar ongeveer 350000 mensen op af komen en wat je kunt vergelijken met de Parade. Veel straatartiesten. Ook veel jongelui, die er uit zien als Geordies en over straat lopen in outfits waar je het zelf koud van krijgt (of warm afhankelijk van waar je naar kijkt). "

"Hey Lucas! Leuk en aardig dat Melbourne, maar vergeet je niet de Great Ocean Road te doen?"" Nee, Ik heb drie vrouwen leren kennen en samen huren we een auto en gaan we het in drie dagen twee nachten doen. Heb er erg zin in. Tegelijkertijd is mijn pappie ook onderweg naar Nieuw Zeeland en heb ik kunnen regelen dat ik hem in Queenstown en andere locaties kan zien."" En daar verheug je je op?"" Uiteraard! Maar vind het vooral gek. Ik spreek hem nog geregeld via facetime, maar ik vind het leuker om iemand echt voor me te hebben. Het gevoel dat ik hem een maandje geleden voor het laatst zag, maar dat kan helemaal niet want ik heb inmiddels al ZO-VEEL gedaan. In Thailand 5 weken gezeten, Laos en Cambodja beide in ongeveer 20 dagen gedaan. Vietnam in 4.5 week. En via andere landen uiteindelijk gehopt naar Australië. En binnenkort dus aan het laatste hoofdstuk van mijn reis en de reden waarom ik het allemaal doe. Namelijk Nieuw Zeeland."

"Grappig feitje trouwens. Peter Pans is een reisbureau in Australië en Nieuw Zeeland, dat veel voor me heeft geboekt. In Melbourne wilde ik informatie vragen voor Nieuw Zeeland vanwege pa, blijkt daar iemand te werken van mijn eigen middelbare school. Nooit contact mee gehad, maar wist wel wie ze was. Zodoende heeft ze me een slaapplaats aangeboden voor na de Great Ocean Road en heb ik ook de niet toeristisch kant leren kennen van Melbourne. Oprecht, als ik een stad zou moeten uitkiezen, waar ik zou moeten werken en leven, dan was het een hele grote kans geweest dat het Melbourne was.

"" Oke Lucas, let je even op? Je moet een auto regelen, dames ophalen, proviand inslaan, kijken hoe je moet rijden, links rijden, Indicator zit aan de andere kant, snelheid, verzekeringen... Schrijf je dit wel allemaal op?"" Uuuuuuuuuh? Sorry? Zei je iets? Ik ben teveel aan het opletten, dat ik goed rij. Melbourne kan nogal een doolhof zijn. Zeker als je links moet rijden."

"Als je ooit in Australie bent, neem van mij aan: Auto huren en de Great Ocean Road doen. het is heel gaaf om te rijden, te zien, te stoppen, te surfen. Ik kan het alleen maar in foto's uitdrukken. Je moet de 12 Apostels, Bells Bay, Grampians, Londen Bridge enz gezien hebben, want uitleggen lukt me even niet. Achteraf gezien blijk ik zoveel gedachtes (joh!) te hebben, dat opschrijven niet meer lukt. Vannacht vlieg ik naar Nieuw Zeeland en jongens wat heb ik er veel zin in. Tegelijkertijd is het ook het eindstadium van mijn reis. 11 april begint alweer heel dichtbij te komen..."


Verstuurd vanaf mijn iPhone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lucas

In Juli heb ik mijn diploma voor de Pabo gehaald en nu ga ik voor 8 maanden een reisje maken :)

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 8509

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 11 April 2016

''There And Back Again''

Landen bezocht: